TA STADEN TILLBAKA #kämpafeminister


jag hade skrikit hela natten
men nu var jag tyst

det var som om alla mina ord har fryst, ja jag var tyst hela dagen
orden hade vissnat där i magen
och jag tänkte på slagen
på hjärtslagen

vi hade Tagit Tillbaka Staden
för att sedan tappa tagen

och förlora den igen


det finns våld som gör ont, våld som trycker oss mot väggen, 
våld lika hårt som stenen, lika vasst som knivseggen
våld som väljer att blunda 
våld som inte lyssnar

men det finns också ett våld
som är att tystna

det finns våld som är att ta till reträtt
det finns våld som är att vinkla snett
våld som inte står upp för det 
som en vet är rätt

men en kniv är inte starkare än sin egg och jag har sett
att knivseggar

de bryts ganska lätt
               
jag har sett tårar blandas med svett jag har sett att motstånd kan vara brett
jag har sett ung och gammal samlas och skrika
att det finns frågor där VI ALDRIG ger vika
en kamp som VI ALDRIG kommer svika

en framtid där VI ALLA är lika


och när de attackerar oss
då ska vi kämpa för våra liv och vi ska demonstrera
och när de osynliggör oss
då ska vi bråka och vi ska protestera
för våld kan komma från många håll
men vi, 

vi ska komma från flera


och när det brister för oss
då ska vi gråta 
och vi ska klaga
för vår största styrka är
att vi har kraft
att vara svaga

ja vår styrka är att vi har sprickor,
att vi står i ojämna rader
för det är våra sprickor som kommer rämna
deras fasader

det är våra spruckna röster som
ska få staden att vakna
och våra händer, som hand i hand,
återigen ska

ta den tillbaka.

(Bob Katt,  2014)

Kommentarer

  1. Hoj hoj! Jag kom på lösenordet till min blogg! Har lagt upp min bröstserie där, du sa någon gång att du ville läsa den! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg